نی نی کافه نی نی کافه ، تا این لحظه: 9 سال و 8 ماه و 30 روز سن داره

نی نی کافه

تاثیر شیر مادر بر کودک

1394/4/24 12:26
نویسنده : شیرین
297 بازدید
اشتراک گذاری

تحقیقات علمی حاکی از این است که شیر مادر دارای مواد پروتئینی و ویتامینی فراوانی است و  استفاده از آن برای کودکان بسیار توصیه می شود.

طبق گفته پزشکان و متخصصان  شیر مادر در افزایش هوش و توان جسمی کودکان  بسیار تاثیر گذار  بوده و بر عکس این اتفاق می تواند برای کودکانی که از شیر مادر تغذیه نمی کنند و از شیر خشک تغذیه می شوند رخ دهد.

فواید تغذیه کودک از شیر مادر تنها بر روی جسم او نیست بلکه می تواند در روح و رفتار کودک و مادر نیز تاثیر گذار باشد.

کودک از شنیدن ضربان قلب مادر لذت می برد

طبق روایات و تحقیقات به عمل آمده ثابت شده است که شیر دادن از طرف سینه چپ مادر به نوزاد بسیار بهتر است  تنها دلیل آن این می تواند باشد که کودک با شندین ضربان قلب مادر خود آرامش می گیرد و میل بیشتری به خوردن شیر پیدا می کند، و این نشان دهنده ی ارتباطی است که خداوند از طریق خوردن شیر بین مادر و نوزاد قرار داده است.

یکی از نعمت های بزرگ خداوند به انسان ها، شیر مادر است، این شیر مادر است که محبت ها بین مادر و فرزند را افزایش می دهد و روح مادر و فرزند را به یکدیگر وابسته می کند در واقع  محافظی برای  سلامتی کودک می شود.

شیر مادر یک غذای کامل است که در قرآن و احادیث بسیار به آن اشاره و بر اهمیت آن بسیار تاکیدشده است.

شير مادر به دليل تركيبات متناسب با نياز کودک سیستم بدنی او را در مقابل بیماری ها مقاوم می کند و در تندرستی مادر نیز بی تاثیر نیست و در واقع یک غذای بی نظیر روحی و جسمی برای کودکان حساب می شود.

طبیعی است که به خاطر این همه فوایدی که شیر مادر دارد در قرآن و روایات نیز بسیار به او اشاره شود، پیامبر اکرم (ص) در خصوص فواید شیر مادر می فرمایند: "ليس الصبي لبن خير من لبن امه " براي كودك هيچ شيري بهتر از شير مادرش نيست.

همچنین در قرآن آمده است که خداوند متعال روزي كودك را در دو پستان مادر قرار داده، در بخشي از آن آب و در بخشي ديگر غذاي او را و از هنگامي كه مادر فرزند را به دنيا مي آرود به تناسب نياز هر روز به بچه ، روزي متناسب آن روز او را مقدر فرموده است.

پس مادران باید این حق واقعی کودکان را از آنها دریغ نکنند، اگر می توانند به فرزند خود شیر دهند حتما این کار را انجام دهند، با این کار محبت مادرانه خود را در دل کودک خود جای دهند، و بدانند که هیچ غذایی و هیچ مکملی جایگزین شیر مادر نمی شود و نخواهد شد، پس به سلامتی کودک خود بی اندیشند و در روز چند وعده کودک خود را میهمان این حکمت بزرگ خداوند کنند.

کودک در شش ماه اول تغذیه انحصاری داشته باشد

یک متخصص کودکان، و فوق تخصص تغذیه کودکان در خصوص تغذیه کودک از شیر مادر گفت: طبق تحقیقاتی که سازمان بهداشت جهانی به عمل آورده است. بهترین تغذیه برای کودک خصوصا در شش ماه اول استفاده از شیر مادر است که به آن تغذیه انحصاری گفته می شود.

بهشته النگ در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: تغذیه انحصاری کودک به این معنی است که در شش ماه اول کودک تنها و تنها از شیر مادر استفاده کند، مگر اینکه این کودک دارو داشته باشد و از دارو نیز استفاده کند.

استفاده از شیر مادر ضریب هوشی کودک را بالا می برد

وی در رابطه با استفاده از شیر مادر و بالا رفتن ضریب هوشی کودکان گفت: مطالعات نشان داده است که شیر مادر در بالارفتن ضریب هوشی کودکان بسیار موثر است و البته باید یاآور شد که هنوز دلیل قطعی و مشخصی بر علت این امر وجود ندارد.

النگ افزود: از بدو تولد کودک بلافاصله شیر دادن به کودک باعث می شود که نوزاد به مادر خود بچسبد و او را از همان لحظه اول کامل بشناسد این در حالی که پدر خود را با گذشت تقریبا یک ماه می شناسد.

وی در ابطه با فواید تغذیه از شیر مادر، برای کودکان در دوران نوزادی و بزرگسالی گفت: استفاده از شیر مادر همانطور که گفته شد در بالا بردن ضریب هوشی کودک، جلوگیری از عفونت های گوش، اسهال و استفراغ دارد، و در سنین بزرگسالی جلوگیری از بیماری های چاقی و قلبی و عروقی می کند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به نی نی کافه می باشد