نی نی کافه نی نی کافه ، تا این لحظه: 9 سال و 7 ماه و 27 روز سن داره

نی نی کافه

مجله سلامت

1394/6/4 15:13
نویسنده : شیرین
755 بازدید
اشتراک گذاری

بیشتر سوالات مادرهای امروزی

در پروژه مادرانه ی مجله سلامتچشمک

یه مامان میپرسه :

نوزاد من بیش از حد گریه میکنه.چه کار کنم؟ دلیلش را نمیتونم بفهمم.

جواب من به سوال :

1- اگر دوروبرتان كودك شيرخواري داريد كه صداي گریه اش هميشه توي گوشتان است. پس اولين نكته‌اي كه بايد بدانيد اين است: بالا برويد، هر بچه‌اي گريه ميكند و هيچ كاري هم نمي‌شود كرد. در چند ماه اول زندگي، شيرخواران به طور ميانگين، روازنه 2/2 ساعت گريه ميكند. از اين نظر، 5‌‌1 ماهگي اوج گریه ی نوزاد است ...


یه مامان دیگه میپرسه :

بهانه گیری ، کشیدن موی خود ، شکستن اسباب بازی ها ، چه کنم؟

وقتي كودک خردسال شما شروع به بهانه گيري و نق نق كرد، از او بخواهيد كه به صورتهای مختلف ابتدا در گوشی، بعد به آهستگی و سپس خيلی بلند و ... چيزی را كه ميگويد، تكرار نمايد.اين روش درست مثل يک بازی توجه او را جلب خواهد كرد و بهانه گيری را فراموش خواهد نمود. در مورد كودک دبستانی خود ميتوانيد از چند روش كلی استفاده كنيد : به محض اينكه شروع به بهانه گيری كرد، حرف او را قطع كنيد و به آرامي بگوييد: "داری نق نق و بهانه گيري ميكني و من گوش نميكنم ، پس بهتر است كه آرام و  شمرده صحبت كنی . " اگر باز هم ادامه داد، دوباره درخواست خود را تكرار كنيد. اگر شيوه  گفتار خود را تغيير داد با بيان جمله اي او را تشويق كنيد. مي توانيد بگوييد: " وقتي بدون نق نق كردن بگويي كه چه مي خواهی، بيشتر دوستت خواهم داشت."  اگر در چنين مواقعی عصبانی مي شويد،هيجان صدای خود را فرو ببريد و فراموش كنيد كه چقدر دلتان مي خواهد فرياد بزنيد. به خاطر بسپاريد كه با مهار عكس العمل خود مي توانيد ارتباط بهتری با فرزندتان برقرار كنيد. بعد به او بگوييد كه مي دانيد دليل ناراحتی اش چيست و از اين طريق با او به توافق برسيد. به عنوان مثال فرض كنيد چون به فرزندتان اجازه نداده ايد كه قبل از نهار شيرينی بخورد، ناراحت شده است، پس شيرينی را در جايي قرار دهيد كه بتواند آن را ببيند و به او قول دهيد كه پس از خوردن غذا به او شيرينی مي دهيد !

کی و چجوری پسرم را از پوشک بگیرم؟

شاید اولین باری که کودکتان را پوشک کردید همین دیروز به نظر برسد و الان مانده اید که آیا وقت مناسبی برای از پوشک گرفتنش هست یه نه؟! در واقع هیچ سن مخصوص و سحرآمیزی که در آن زمان بچه ها آماده یادگیری چگونگی استفاده از توالت باشند وجود ندارد، اما پیشرفت در برخی مهارت های فیزیکی و کلامی در فاصله 18 تا 24 ماهگی برای اینکار ضروری هست. بعضی از والدین تا 2.5 الی 3 سالگی که کنترل ادرار توسط بچه ها قابل اعتمادتر هست، آموزش توالت را آغاز نمیکنند. برخی بچه ها هم تا سن 3 یا حتی 4 سالگی علاقمند به استفاده از توالت نیستند.
 


خسته شدم از دست لجبازی دخترم.لج می کنه ناهار نمیخوره ، بازی نمی کنه ، به من بد میکنه چه کنم؟

جواب من شیرین :

هرگاه از طفلی كه به شكل غير فعال سركش باشد بخواهند تا كاری را انجام دهد، با خوشرويی قبول می كند ولی  به حدی در انجام آن كار تعلل می ورزد كه هرگز آن كار انجام نمی شود. در صورتی كه بيشتر اطفال سركش مهاجم آشكارا از دستورات سرپيچی می كنند. ولی در هر دو حال، والدين نمی توانند به انتظارات خود در مورد كودكشان جامه ی عمل بپوشانند. كودک سركش مهاجم در مورد هر چيز كه از وی خواسته شود، مخالفت شديد نشان مي دهد و به نظر می رسد كه مجازات برای چنين كودكی مؤثر نخواهد بود. او در قبال كوشش هايی كه برای اصلاحش به كار می رود، مقاومت نشان می دهد و ظاهراً در برابر خشم والدين بی اعتناست. منفی كاری او به صورت فعاليت های خرابكارانه خود نمايی می كند. به نحوی كه اعمال مزبور به مراتب شديدتر از اعمال كودكانه همسن وسالان وی است .


سایت سرگرمی خوب برای دخترم میخوام.اموزش یا فیلم های کودکانه.کمک کنید

http://koodakan.org/poem/poemk/index.htm : شعر ها کودکانه

http://koodakan.org/story/library/kids.htm : کتابخانه مفید , پر از کتاب داستان

http://koodakan.org/HC/arshivk1.htm  : روش درست کردن کاردستی برای کودکان ...


پسرم همیشه 2 ساعت قبل از خواب غذایش را میخورد اما چندروزی است که بعد از خوردن غذا زود میخوابد.این بد است که با شکم پر بخوابد؟

بد نیست که شامش را بخورد ولی همان لحظه نخوابد حدود 13--34 دقیقه صبر کند. ولی پرخوری كمي قبل از خواب مي تواند منجر به مشكلات فراواني در خوابيدن به خصوص در نيمه شب شود. بهتر است كه كودك حدود دو ساعت قبل از خواب به همراه ديگر اعضای خانواده شامش را بخورد و قبل از خواب نيز به اندازه كافي آب بخورد، همچنين به دستشويي برود تا نيمه شب مجبور نباشد به اين خاطر دوباره از خواب برخيزد. 


من دخترهای دوقلویم برای امتحان ریاضی استرس زیادی داشتند که منجر به گریه و زاریشون شد.چه پیشنهاد میکنید؟

جواب شیرین :

نكته حائز اهميت در اين زمينه، داشتن آگاهى كافى براى والدين است. آنها بايد به كودكان خود آموزش دهند كه چگونه احساسات و عواطف خود را شناسايى و با والدين خود در ميان بگذارند. با توجه به تجربيات پدر و مادر اين امكان وجود دارد كه از راه هاى سالم با اين مشكل برخورد كنند. والدين با ارائه مهارتهاى سالم به فرزندان خود به آنها كمك مى كنند تا در طول زندگى با هر نوع استرس و فشارى روبرو شده و بتوانند بر آن غلبه كنند. آنها طى مصاحبه با كودكان متوجه شدند كه چه چيزهايى بيشتر باعث توليد استرس در اين سنين مى شود. نمرات و تكاليف مدرسه ۳۶ درصد، مشكلات خانوادگى ۳۲ درصد، دوستان، همكلاسی ها، اذيت و آزار و مورد تمسخر واقع شدن توسط آنها ۲۱ درصد، باعث ايجاد استرس در كودكان مى شود.


چند شبی است که فرزندم به دلیل دیدن کابوس از خواب میپرد.دلیلش چیست؟

علل و موجبات اصلي كابوس ها ممكن است بر اثر رويدادها و مسائل رسناكی باشد . كه كودک در طی روز در تلويزيون می بيند يا در داستان ها  و كتاب ها می خواند و يا اطرافيان تعريف مي كنند و يا اصولا مسئله ای باشد ه كودک خود شخصا با آن رو به رو  است مانند: دعواها، مشكلات احساسی و در بچه های بزرگتر مشكلات در مدرسه و  شايد سختی تكاليف درسی و غيره. همچنين كابوسهای كودک مي تواند تاثيراتی از  اعمال روزانه باشد، يک روزفشرده و سخت می تواند باعث كابوس هنگام خواب شود .  البته خوابهای وحشتناک می تواند از تخيل كودک هم شكل بگيرد بدون اينكه معنای  خاصیداشته باشد. در بچه هاي كوچك اين خوابها قسمتي از رشد آنهاست و وقتي از واب می پرند بلافاصله به خواب می روند و در فردا آن روز چيزی به ياد نمی آورند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

miss-man:)
8 شهریور 94 15:38
به وب منم سری بزنید/
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به نی نی کافه می باشد